onsdag 5. desember 2012

Jakten på julestemningen. Del 5.

Julestemning eller stappet-pølse-stemning (les gjerne gårsdagens blogginnlegg først. I dag var det marsipankake til lunsj på lærerrommet, før adventskalendersnopet ble pakket opp til fellesmøtet og småspisingen ble satt i gang på ettermiddagen). Jeg er lett å lede og lett å dytte ut i fristelse.Jeg sliter bare sånn etterpå, når alt skal stappes på plass og føles ok og man skal føle seg fin og fjong og... Og så jeg  på butikken, og får det jeg i første øyeblikk tror er en pin-up modell i fanget, før jeg forstår at det er en Dagblad-framside som skal omhandle et viktig og kjært tema for oss alle. Å overleve julebordet, og alle festlighetene i Godt Lag Med Gode Venner. Joda.

Ifølge glossy magasiner og Dagbladforsider med nissedamer i bh, er det ingenting som sier jul mer enn selskapligheter. De samme magasinene har side opp og side ned med tips til "fest i en fei" og "lykkefølelsefesten" og "supervellykkatildegradersexyogspennendejulebordfestlighetertips". Noen av tipsene er gode, sånn som "ikke klin med sjefen" (nope, ingen planer om det), "ikke krangle med sjefen" (nope, ingen planer om det heller) og "fest med måte men ha det gøy!"(store planer om det). Denne uka og helga er visst mitt supersosiale høydepunkt, og her gjelder det å holde tunga beint i festverdenens store løvegap!!!

Her følger en kjapp gjennomgang over Dagens festtips: For jepp. I dag begynner den supersosiale svært lange langhelga å ta form. Bekymret, sier du? Mine barns ve og vel, sier du? Hvordan skjøtte min jobb, sier du? Planlegging!!! Ja, god planlegging!! For her skal det festes!!

My flexible friend.
Ha. Idag skal jeg på fest. Grøtfest. Med en gjeng spinnville 10-12-åringer. Det er juleavslutning på Yngres, og som den dedikerte "en-gang-i-måneden-er-det-nå?"-lederen jeg er, gleder jeg meg til å entusiastisk engasjere barn og unge i festlige, pedagogiske og vel gjennomtenkte leker (ha. Jeg er lærer for de samme elevene. Lekene er plukket ut med mangt et moa-haha. ;-) ). Grøt. Mandel. Sukkerkick. Ikke mitt sukkerkick, forhåpentligvis, men elleville ungers sukkerkick. Hurramegrundt. Mye mulig det blir mitt sukkerkick også, er jeg redd.

Jeg skal på ny grøtfest i morgen, forøvrig.

Ingenting sier julestemning som kvalme, med andre ord, litt mislykkethetsfølelse og nok en bekymring (eventuelt hold-in undertøy...)(egentlig mest hold-in undertøy, og den nagende angsten for at kjolen ikke kommer på...)

Glossy magasiner sier forresten ingenting om fester med Preteens. Det er det jeg skal i kveld....Bare så det er sagt... Marked for slikt!!

Ha en god dag, med og uten hold in.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar