lørdag 20. oktober 2012

Vi kan faktisk hjelpe!!



Ja, jeg gråter. Jeg gråter over urettferdighet, smerte, manglende frihet, manglende frihet til å tro, mene, tenke, elske. Manglende frihet til å stå opp og være kvinne. Jeg gråter for kvinner som lider, barn som lider, menn som lider. Jeg gråter for 14-årige Malala Yousafzai som skytes fordi hun har meninger, er jente og har en stemme hun har brukt. Jeg gråter for tvangsutkastelser, for homofile som drepes eller straffes med fengsel for å elske. Jeg gråter over at det hvert minutt dør en kvinne, som oftest er dette kvinner som lever i fattigdom, diskriminert og gjerne også utnyttet. Jeg gråter. Jeg gråter for urettferdige fengselsdommer i alle deler av verden. Over manglende ytringsfrihet. Manglende rett til å være til. Over barn som vokser opp i krigens bakgård, over grådige internasjonale selskap som ødelegger og ruinerer og lurer land og styresmakter og kommer unna med det. Jeg gråter.

Og sammen er vi mange. En virvelvind. Tenn lyset, lys opp i hjørner og skjulte rom. La overgriperne, uansett hvilken makt, hvilket land eller hvilken folkegruppe de representerer, oppleve at de flombelyses, at vi ser dem, at de ikke får slippe unna med det.

Gi. Gi gjerne så det svir. Støtt TV-aksjonen, og tro på at det kan hjelpe. Vi er en verden, en menneskehet og har en sjanse og ett liv. Engasjer deg. Hev stemmen, tenn lyset og vær med!!!

Lytt til den fantastiske TV-aksjonssangen til Ane Brun her. Og gi, dersom det er mulig. Hvis ikke, støtt uansett, foreksempel på facebook. Kom an, godtfolk. Vi KAN faktisk redde verden litt her!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar