tirsdag 2. oktober 2012

Hattemakeren!!!

Jeg var rundt åtte år første gang jeg ble oppmerksom på det. Det. Jeg måtte av en eller annen grunn oppsøke Det Aller Helligste (lærerrommet), og sto redd og forskremt i døråpningen og ventet på frøken, da livet brått snudde. For der. Midt inne på lærerrommet som jeg husker som gigantisk, svart og med en bråte superskumle Lærere samlet, klar til dyst, nesten klare, iallfall, sånn friminuttklare, bevæpnet med rødblyant og kaffekopp. Og der satt han. Han sjøl. Skoletannlegen. Midt blant alle disse lærerne, og ikke nok med det, han spiste kake! Sjokoladekake! Med non-stop!!! Skoletannlegen, altså. Han med boret og skyllingen og stikkingen og FARO-lampen som blendet oss og alle de gode, sannsynligvis velmente men skikkelig strenge rådene om tannhygiene... Kake!!! KAKE!!! Rystelsen var skjellsettende, og selv om jeg åpenbart var et uoppmerksomt barn, siden Skoletannlegen var omgangsvenn som det dengang het, med mine foreldre, og hadde spist og drukket diverse, og ledd kjempehøyt flere ganger i stua vår, var det fra det øyeblikket jeg innså at også voksne har roller. Eller hatter, som det heter i offentlig sektor. Hvor jeg til daglig befinner meg. Pass godt på hatten, frue!

Jeg trenger en hattemaker. Det har nemlig blitt påpekt at jeg har mange hatter, men jeg har ikke hatt hatt til å ha på meg. Men nå skal det bli en endring i det!!! Kjapt oppsummert:

  • Lærerhatt: Åpenbart noe lilla, med frynser og litt batikk. Resirkulert.
  • Mammahatt: Lenge Sabaltannaktig, nå i kombinasjon med noe rosa fjærete
  • Konehatten: Siden gemalen er ingeniør bør det være en hjelm! Helst en tøff en!
  • Politikerhatten1: Oransje, stor og svær. Gjerne med nedfellbare skylapper og ørepropper
  • Politikerhatten2: Med innebygde prosjektiler med bedøvelsespiler! Ja!
  • Tillitsvalgthatten: Som politikerhatten, men må festes skikkelig. Gjerne i en annen farge.
  • Leder-i-diverse-fritidsaktiviteterhatten: Bør ikke være så stor. Og grønn. Grønn caps??
  • Venninnehatten: Bør egentlig være mange hatter, i mange farger.
  • Frustrert-og-sinna-hatten: Svart. Vingler mellom Pavehattfasong og Sabeltann.
  • Kristenhatten: Kanskje noe sjalete og snilt, eventuelt utformet som en glorie?
  • Bloggerhatten: Kan godt være en fargerik strikkelue
  • Visjonærhatten: Cowboyhattaktig. Gjerne rød, med ørnefjær
  • Torsdagshatten: Sombrero.
  • Endelig-freddan-hatten: Må være både eggende og sensuell og flagrende rosa.

Hatt. Foreløpig usikker på bruksområde
Kvinne for sin hatt, hattifnatt!


Noen andre enn meg som synes man MULIGENS kan finne en annen metafor enn hatter snart? Hvilken superhelt er du nå? Hvilken kake? Hva slags snop?

Metaforhjelp søkes. ASAP!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar