fredag 5. oktober 2012

Hurra for alle verdens lærere!!!

I dag er det Verdens Lærerdag. På skolen jeg jobber på, foreslo et par av De Makeløse at det kunne bli en "Klem en Lærer"-dag. Absolutt ikke meg i mot.

Ja, jeg er lærer. Jeg er lærer for små, store og veldig store barn som er på vei ut i livet. Jeg får oppleve at de lærer å lese. At de behersker nye språk, nye ord, kunnskap. At de forstår koblinger. At de ler. Gråter. Knekker ironikoden. Knekker flørtekoden. Gråter. Mislykkes. Lykkes. Holder presentasjoner for publikum, på flere språk. At de forelsker seg. Krangler. Hater. Er usikre. Grubler. Elsker. At de vokser fra å ville ha bamsefester til å ville ha diskotek-og-lyset-av-fester. At noen opplever seg mobbet, utenfor, og jeg får prøve å bidra til å lette situasjonen i blant.

Vi er så privilgerte her vi bor. Alle har rett til god opplæring. Alle har rett til tilpasset opplæring, til trygghet, til rammer, til å bli sett. Når diskusjonene går om vi bør bruke iPad eller PC til å få best mulig undervisning, eller vi er mer bekymret for stillesittende og overvektige barn enn av truende sult og farlig skolevei, jenter har sløyd og gym som en selvfølge, og det er en selvfølge at jenter og gutter får samme grunnopplæring, da har vi det egentlig utrolig mye bedre enn resten av verden!! Selvsagt har vi utfordringer, mange utfordringer. Men for mitt bare liv greier jeg ikke å se at det er likhetstrekk mellom bekymringen for om de regner fort nok og leser grafer godt nok, og det faktum at svært mange barn aldri lærer selv de mest grunnleggende ting fordi de er fattige, har feil kjønn, herkomst, folkegruppe eller utgangspunkt, eller rett og slett risikerer livet for å gå på skolen.

Ja, vi skal jobbe videre frem mot en enda bedre skole. Og nei, jeg er slettes ikke enig med hva alle svært resultatorienterte politikere mener om dagens skole, og framtidas skole. Jeg tror mange glemmer noe svært viktig: Det hele angår mennesker. Ikke tall. Ikke kontrollerbare variabler, men mennesker. De mest dyrebare, fantastiske og vidunderligste vi har, nemlig barna våre! Framtida! Vi bor ikke isolert fra resten av verden, vi må se, markere og være takknemlige, og bygge en skoleframtid som bidrar til at barnebarn og barnebarns barn i hele verden går en trygg verden i møte!

Stolt lærer speaking! Gratulerer med dagen lærere i barnehager, skoler og institusjoner overalt. Vi er privilgerte og heldige.



...og tenker du, som mine fabelaktige elever, at dette er en perfekt dag til å klemme en lærer på, tar jeg mer enn gjerne i mot!! Noe jeg igrunnen kunne tenke meg hver dag, kjenner jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar