mandag 8. oktober 2012

Det gjelder å skyve vekk


Banksy and the balloon girl

 
 
 
Det gjelder å skyve vekk, men ikke miste
Det gjelder å tenke på noe annet, men ikke glemme.
Midt i dagligdagse ord, så kjælne
at pelsen har lagt seg på dem før jeg stryker den:
Godt vennskapsord, vind- og værord,
velmente forbifartsord. Ja
midt i alt dette skvære jordnære
dukker likevel det andre opp, det egentlige,
det alt dreier seg om, det jeg må skyve vekk,
men aldri miste.
Det eneste jeg tenker på
når jeg tenker på noe annet
 
(Kolbein Falkeid)
 
 
 
Av og til sier andre det bedre enn meg selv. Mye bedre. Av og til er det nydelig å la andres ord være mine, og av og til skulle jeg ønske at jeg virkelig eide disse ordene. Men jeg låner dem. Låner dem litt, og i noen enkle sekunder er de mine, før jeg sender de ut og lar dem blir dine. Så setter de likevel spor, ordene. Spor som lar meg lete gjennom gamle bøker etter trøst. Som får meg til å tenke, kjenne etter og kjenne igjen. Spor av tidligere tårer, mange år gamle tårer, mange år gamle tanker. Spor.
Spor som fargelegger mine egne ord og spor som får tankene fremover. 

1 kommentar: