torsdag 8. november 2012

Uro i kroppen (og i toppen!)

Et ikke-deprissivt innlegg litt til ære for den anonyme bloggkommentatoren som etterspurte det, og ellers til alle andre og meg selv.

-Når det krible inne i håve, mamma, då har du ein tanke du må tenka på! Sjikkelikt!
(9-årig filosof)

Det er en god beskrivelse, rent bortsett fra at det ikke bare kribler i hodet. Det kribler også i mage, rygg, hender og føtter, og nei, det er ikke slik kribling som resulterer i at jeg kaster meg ut i hodeløse prosjekter som halvmaraton eller Birkebeinerritt. Det er heller ikke (bare) resultatet av usømmelige mengder kaffe og hemmelig konsumering av sjokolade. Nei, det er resultat av mange gode samtaler, mange gode råd, mye god lesning og mye, mye som har skjedd i det siste. Livet er kort (OK, bittelitt deprissiv tanke, men...). Ofte fyller vi det med alle mulige tåpelige og unødvendige gjøremål vi tror er så innmari viktige. Ofte har vi ikke tid i det hele tatt til å tenke at dette er livet, jeg, iallfall, er liksom alltid på vei til livet, på vei til det som skal komme og sjelden i det som er.
hib.no

Krible-krible!

Men nå kribler det i hode og i kropp. Jeg snur noen av kortene som ligger foran meg, stopper litt opp (nipper til litt kaffe), tenker de store spørsmålene og kjenner at det gløder i magen og prikker i hodet, det ligger gylne muligheter og det ligger nye sjanser der framme, kanskje både langt framme og veldig nært. Hvilke muligheter har jeg til å følge kriblingen, uroen, drømmen? Aner ikke. Det er det jeg skal finne ut! Men jeg vil! Jeg vil kaste meg ut i noen bølger, gå inn noen åpne dører og slenge meg litt fra noen stup, litt sånn... fryktløs. Jeg skal ta sjanser. Jepp, tøffeLiv skal på banen, utfordringer sier du? Bring them on!!!

Jeg prøver å tenke de kriblete tankene og prøver å se de åpne dørene. Litt spent, litt urolig og litt mindre engstelig enn jeg var i går.


-Hvis det ikkje stoppe å kribla i håve itte du har tenkt, mamma, e det kanskje bare et nys.
(9-årig realist)


Er det ny hobby vi snakker om her? Nytt kosthold?  Alvorlig tilfelle av hodelus? Ny  med KK? Ny sveis og etterlengtede kaskader av blondt hår? Er det ny jobb eller er det simpelthen.... jakten på Spektralsteinene?? Følg med i neste, kriblende episode!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar