lørdag 14. januar 2012

“The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss.”

(Douglas Adams)

(Fredag morgen, kl. 06.25. Hektisk baderomsaktivitet)
Jr: Kor langt kan du fly?
M: Eh, eg tror ikkje eg kan fly særlig langt...
Jr: Koffor ikkje?
M: Eh, nei, eg vett ikkje. Kanskje eg e for gammel?
Jr: Kunne du det før?
M: Eg vett sant å sei ikkje, eg har aldri prøvd!
Jr: Koffor ikkje?
M: Fordi eg vett at det ikkje går, vel!!! (glippande pedagogikk, sjekk klokkeslettet!)
Jr: Koffor ikkje?
M: Vett ikkje, kanskje eg ska prøva å fly en dag?

Ja, hvorfor ikke? Hvorfor i alle dager har jeg ikke prøvd? Jeg har klatret høyt i trær, stått på en fjelltopp og følt at jeg eier hele verden, jeg har snurret rundt og rundt i svimlende fart, til jeg ikke vet opp og ned lenger, jeg har hoppet og danset, men aldri prøvd å fly! Oppriktig talt er jeg jo igrunnen glad for at jeg ikke prøvde fra de øverst høydene, men i overført betydning kunne jeg gjerne prøvd litt mer. Som litt-over-midten-av-tredve-åra omgås jeg folk som gjør opp status i livet sitt. Noen skifter jobb, noen skifter bil, noen skifter kone, sveis, størrelse, og klessmak, noen slår flere fluer i en smekk. Og selv om jeg kan si mangt og mye om bleika hår med stadig høyere hårfeste, er jeg imponert fordi de faktisk gjør noe! De prøver seg på et bittelite hopp, en liten sveving. Tenk om noen av dem faktisk klarer det?

Fly-prosjektene mine er ikke så store, men det er etterhvert en lang liste med ting jeg aldri gjør, men sier jeg en gang vil (eksempler, ikke i prioritert rekkefølge); lære meg å spille gitar, jobbe mindre, skrive mer, lære meg å hekle, lære meg å danse, dykke, spille trommesolo, synge i kor, synge KJEMPEHØYT, spille revy, farge håret rødt, få en jobb hvor jeg er med på å gjøre en forskjell, male et bilde og skrive en bok.

Jr: Hvis du vill, mamma, kan eg vær med deg når du ska prøva å fly!
M: Så kjekt då! (rørt klump i halsen) Sko du holdt meg i håndå? Så kan me prøva i lag!
Jr. Ha, nei, eg vett jo det ikkje går an å fly, mamma! Eg sko ha dytta deg eg, og sett på når du landa!

Javel. Sjarmerende. Men kanskje er det nettopp litt dytting som skal til? Du er velkommen til å prøve!!






1 kommentar: