tirsdag 17. januar 2012

Nei, ungdommen nå til dags!!

På tide å komme med et aldri så lite blogginnlegg skrevet i moden harnisk og rettmessig harme. Som en av Disse Som Tjener Landet Med Kritt Og Rødblyant, er jeg åpenbart i besittelse av erfaringen og nærheten til, ja nettopp, ungdommen av i dag. Kunne lesset av meg med eksempler, men har plukket noen velvalgte som jeg mener beskriver situasjonen godt. De er ikke som vi var, i hine hårde dager, det kan man trygt si!

Velvalgte eksempler:
  • Sønnen min på sju valgte taktikken "jeg tar alle skolebøkene med meg hjem hver dag, så slipper jeg å finne ut hvilke jeg har lekser i". Syklende en morgen gikk det som det måtte gå, vekten fra sekken (som sannsynligvis var mer enn vekten av han på den tiden) forskjøv seg, og i bakken nedover mot skolen ramlet han. Hull i buksa, blødende kne, såret stolthet, og en 10.klassing rett bak. Vet du hva hun gjorde? Stanset, hjalp han opp, trøstet, bar sekken, fulgte ham til klasserommet, smilte oppmuntrende, kom selv 7 dyrebare mattetimeminutter for sent. Ikke nok med det, i friminuttet spurte hun ham om det gikk bedre, og æren var fullstendig reddet og stoltheten vendte tilbake hos min lille, uheldige vinglepetter.

  •  På tross av de eminente egenskapene kritt og gråblyant har, er det PC og minnepenner og dataparken som har overmannet klasserommet. En ungdom med sigende buksefeste på lettere desperat minnepennjakt fikk (i all hemmelighet overfor faglæreren...) låne undertegnedes minnepenn, hentet presentasjon hjemme, avholdt presentasjon og før lånet ble tilbakeført hadde vedkommende lastet inn et bilde av min STORE helt Knut Nærum, og skrevet "Takk for lånet" under.

  • På gangen, utenfor toalettene, står jentegjengen. Mobbing, gruppepress og innestenging av mindre elever på do freser gjennom hodet mitt, men før jeg får ta på meg den strenge mina og kjefte litt, trekker de seg kjapt tilbake, og ut av døra kommer to førsteklassinger, som har forsert Løvens Hule (toalettet) og klart seg. Med lettet blikk stormer de to små ut og bortover gangen, mens ungdomsskolejentene tar fram alle sminkeremediene de har tenkt å bruke, og mimrer om hvor fælt de synes det var da det var noen store når de var på do....

  • "Kan me spisa i hallen i dag og? Det e så kjekt når dokke spise med oss!!!" Tilbakemeldingen på mellomtrinn og ungdomsskole samlet i hallen til mat og lek er herlig, og å se hele gjengen i turnringene eller med dansk stikkball... gjør godt! Når i tillegg en av elevene et par ganger har lurt på hvor kluten er slik at de kan tørke av bordene etter spising kjenner jeg en bevring i pedagoghjertet...


Nei, ungdommen er ikke som de var. Det har de vel aldri vært!!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar