onsdag 12. desember 2012

Jakten på julestemningen. Del 12.

(Puh... Halvveis...ingen kan si at jeg ikke tar utfordringer, spesielt ikke de tåpelige og lite gjennomtenkte fniseetterklokkaharblittennydag-utfordringene!!)

Jeg er lærer. På en skole. Med elever. Jeg er en sosial lærer på en skole med sosiale elever. Jeg er glad i kjekke aktiviteter og synes det er viktig elevene får med seg gode opplevelser. Jeg er glad i snop. Jeg synes ideen om å lage julesnop med elever en hel dag var usedvanlig god. I november. I dag var dagen. Trenger jeg si mer enn over 40 elever, flere kilo sukker, non-stop, melis, kakao, marsipan, sjokolade og magiske en-kanne-kaffe-helt-på-egenhånd? Trenger jeg si at jeg endret atferd i takt med elevenes økende energinivå? Jeg endret atferd til et fnisende ukontrollerbart kvinnemenneske som lo av slike vitser som: "Hvor har flest folk diaré? Raufoss!!" Samt gode , gamle alle-barna-vitsene. Jeg heter Liv. Rimelig rimbart. Og jeg lo. Høyt. Lenge. Og magevondtfremkallende.

Ikke så bra. Og det var en enda verre opplevelse jeg hadde da jeg luftet meg for å strekke ut magemusklene (og lufte hode, ører og vett en stund...).

Opplevelsen følger:
Jeg har nydelige elever. Stort sett er de supre, men en av dem har brutt en av de viktigste reglene, en av de grunnleggende lærerreglene, nesten en av de viktigste reglene i absolutt hele vide verden.
Hvilken?? Vi har en tagger. En skikkelig (b)anal en, på klatretunnelen jeg har foreviget står det, med ikke-akkurat skjønnskrift: Verdens største rompe hull. Hvilken regel, sier du?? Ser du ikke det!! Sammen satte ord regelen, selv sagt. Han skulle hatt hus arrest eller dask på finger  tuppene. Det rykker i norsk læreren i meg, og jeg vil bare finne spansk røret og vente på en boks med ananas ringer. Til av slutning!!


Ha en sammen satt advents kveld alle sammen. Sukker kick eller ei!

2 kommentarer:

  1. Haha, lo godt nå! Tror ikke mitt største problem var sammensatte ord men og/å og ./, feil! Hører fortsatt Kvitsøylærere i hodet mitt (positive stemmer) når jeg skriver. Dere setter spor :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at vi har satt spor!!! Jeg har mange gode minner fra kjekke timer sammen med dere, ikke minst betroelser av ymse karakter på Evjetun!!! Du er ei kjempejente, og skulle du få lyst til å starte et heklekurs, er jeg først i køen!
      Klem!

      Slett