søndag 1. juli 2012

You can't teach people to be lazy - either they have it, or they don't.

(Dagwood Bumstead)

Æsj. Der er hun igjen. Det slår liksom ikke feil, hun klarer alltid å komme når det passer dårligst, og det passer dårligst stort sett hele tiden. At hun kommer. Eventuelle andre som kunne tenke seg et sommerbesøk: Det passer alltid! Ja! Ihvertfall hvis du er et sånt sommerbesøk som ikke synes det gjør noe at alt du får servert er kaffe, at hagemøblene er stygge og ukomfortable og at det er skikkelig rotete overalt. Og hvis du er et sånt sommerbesøk som har lyst til å prate og fnise og heller le litt av høyden på hekk og plen, enn å kritisere, jaaaa! Kom, for svingende!

Men altså tilbake til æsj. Hun dukker opp. Igjen. FramtidsLiv.

Jeg prøver intenst å se om sommerens intensjoner har hatt noe for seg, disse sunne-spise-og-drikke-og-trimme-og-sove-nok-vanene, men hun er ullen i kantene. Ser dessverre ikke ut til å ha vokst de magiske centimetrene jeg har ventet på å vokse siden 7.klasse. Ei heller ingen kaskade av blondt hår. Sukk. FramtidsLiv skuffer meg litt.

FramtidsLiv står der midt i stua og ser seg misbilligende rundt. Ikke minst på kaffekopp nummer fire (eller fem?) denne søndagen. Og på boka. NåtidsLiv sukker oppgitt. Bøker er bra, ikke minst denne boka for den er skikkelig god og faktisk litt faglig, litt iaffal, og kaffe er ikke brus. Eller sjokolade. Eller smågodtrestene jeg kunne ha stjålet fra ungene. Det kunne vært så mye verre, mener NåtidsLiv men FramtidsLiv fnyser. Jeg orker ikke se på det skuffa blikket og det irriterte draget over øynene, og jeg orker ikke flere fnys, så jeg prøver å fritte ut fremtidsversjonen av meg selv om hvordan det er der ute, på den andre siden av nåtiden, men hun bare rister på hodet. Jeg ser hun er godt kledd, og drar en skikkelig Miss Marple-slutning at det er kaldt der, i framtiden. Det viser seg at denne FramtidsLiv'en bare er noen måneder eldre enn meg, og  kommet kun for å pirke i den dårlige samvittigheten min

-Vel, sier hun, ferie i en uke allerede. Hva har du egentlig gjort?
-Gjort, jeg har gjort mye, jeg har vært hos tannlegen, lest gode og lærerike bøker, spist sunt og fokusert på søvn, trim og helse...
-Det har hun ikke! Søren og. FortidsLiv har sneket seg inn. Sladrebøtta. Hun har drukket over en kanne kaffe hver dag, hun har lest 4 bøker på en uke, er i gang med både den 5. og 6. boka samtidig, og hun har grått i to hele dager fordi den ene boka var så tåredryppende god og hun tenker på å lese den igjen og hun har søkt på kjoler på Kjoledamen og hun har skrevet på PC i maaaaange timer, og hun har fantasert om sjokolade sikkert hvert femte minutt og hun gikk en liten tur en kveld men det var bare for å sitte og prate i maaaange timer med en venninne og hun har til og med hørt på musikk og sunget kjempehøyt mens det var besøk i huset! 12-åringer i huset!!!!!
-Ja, men jeg visste jo ikke....
-Hun har ikke ryddet ferdig vaskerommet eller soverommet og hun har ikke brettet ferdig klær og hun har ikke bakt en eneste hjemmebakt kake eller servert vafler eller spilt pedagogiske spill med ungene, men hun har spilt Wordfeud og Drawsomething!
-Jamen jeg...
-Og hun har... (her kaster jeg faktisk en pute på fortidsversjonen av meg, og jeg blir så overrasket at jeg slutter å gneldre)
-Du må skjerpe deg, sier FramtidsLiv alvorlig, og mens jeg ser på det som tilsynelatende er en litt mindre dobbelthake enn NåtidsLiv innehar (kan også ha noe med tanntrekkingen NåtidsLiv har vært ute for), nikker jeg frenetisk. Lover det. Skal skjerpe meg. Veldig. Seriøst veldig. Dette skal være ferien huset kommer i orden, søvnmønsteret kommer på plass, kjevebenet mitt blir synlig og kondisen øker betraktelig.

Krysset heldigvis fingrene.

I samme øyeblikk som FramtidsLiv og FortidsLiv absenterte seg, returnerte NåtidsLiv til boka. Og kaffekoppen. Og til å seriøst vurdere å lese Ann Hoods "Strikkesirkelen" en gang til. Men først blogget jeg visst litt. Og tenkte veldig mye på det som kanskje var en litt mindre dobbelthake. Og enda mer på is med M&M's som jeg hadde mulighet til å spise i går, men som jeg ikke gjorde. Angrer.

Ferie i en hel uke, 4 bøker lest, sovet en del og drukket masse kaffe. Mangler bare mye besøk og enda mere fnising, så får bare den elendige FramtidsLiv stå der med den lille dobbelthaka si. For NåtidsLiv, hun sitter her! Og hun har ikke særlig fornuftige planer for ferien, viser det seg!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar