tirsdag 10. juli 2012

Eksistensielle spørsmål en tirsdags morgen

-Mamma, kor e du?
-Eg e her!
-Koffor det?

Godt spørsmål. Veldig godt, igrunnen. Så godt at jeg jammen må sette meg ned med en kaffekopp og tenke litt over saken. Igjen. Jeg håper på en måte at det er en grunn, at selv om jeg trodde at jeg skulle være på et helt annet sted og med en helt annen setting, at planen var en helt annen en gang da jeg (i ungdommens overmot?) la planer og trodde at jeg selv kunne styre og forme livet helt som jeg ville, den gangen jeg ikke hadde lån eller bil eller hus eller hage eller jobb eller unger eller mann eller vaskerom eller utdanning eller ansvar. Eller særlig mange riper.

Jeg trodde jeg skulle være en helt annen plass, men i samme sekund som jeg tenker litt sørgmodig over Tapte Drømmer, i samme øyeblikk tasser mellomsten rundt i trusa, synger "Waia hii, waia hoo, waia hihihi" mens han danser rundt med en skive i hånda. Og da tenker jeg at jeg ikke ville ha vært noe annet sted i hele verden, og selv om jeg kanskje ikke vil omfavne alle sidene i livet mitt med like stor entusiasme som da jeg danset med ham (helt til han stoppet meg med et skrekkslagent blikk ut kjøkkenvinduet), er det kanskje i det store og hele fint at jeg er akkurat der jeg er nå?




-Født med en hensikt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar