torsdag 12. april 2012

Om å stå ute i vårsola, lukke øynene og la seg varme

Det vakreste!
Det er en slik dag. En slik dag som begynner med regn og grått og overtrekksbukser og luer, og slutter med dypdykk i skapet etter sommerkjolen og sandalene. En slik dag hvor lubne, skitne barnehender har plukket løvetann og satt i kjøkkenglass. En slik dag hvor naboen plystrer mens han steller båten, måkene skriker sånn passe koselig, og det hadde vært helt riktig om isbilen kom! En slik dag hvor en av de jeg er aller gladest i har fått akkurat den beskjeden vi har håpet på, og vi sammen med han kan nyte å være lettet og glade etter måneders engstelse.  Det er en slik dag hvor minstejenta nesten ikke greier å sovne fordi hun skal sykle til barnehagen i morgen, sykle, mamma, ikke kjøre! En slik dag hvor mellomsten ikke vil slutte å snakke om noe han greide på skolen i dag, skolevegreren strutter av stolthet og informasjon om Påskeøya, en slik dag hvor eldstemann ikke vil hjem, men springe i haugene og planlegge hva han skal ha på seg på morgenkveldens vårfest.

En slik dag hvor jeg har rukket å få klem fra en av dem jeg setter høyest, og vært hos tannlegen for denne gang, slik at også den bekymringen er overstått. En slik dag hvor noen har lånt meg en bok som de synes jeg burde lese, en slik dag hvor jeg har spilt på piano og sunget høyt, høyt, lenge, en slik dag hvor jeg har vært synlig for alle ekspeditører og ekspeditriser. En slik dag hvor jeg kjenner at jeg bobler  av ideer og innfall, og lyst og mot til å sette det ut i livet. Og litt tro på at det faktisk går an! En slik dag hvor venner sender meldinger og telefonen ringer og det ikke er feil nummer eller telefonselgere.

En slik dag hvor jeg har stått ute i bare genseren, drukket kaffe og kjent at solstrålene varmer litt, ihvertfall om jeg står tett i et hjørne, og ikke står ute så lenge.

En slik dag hvor klumpen i magen ligger langt borte i horisonten, sammen med de mørke skyene, og jeg kjenner på varmen fra spede solstråler, kjenner at det er vår og at det er helt greit å ha fått en fregne. Verden er badet i et klart sollys, og selv om avisforsidene og nyhetene skriker mot meg med sorg, sår, smerte og urettferdighet, får jeg lov til å tenke at jeg er både takknemlig, glad og heldig.

Av alle dager i hele verden var det akkurat en slik dag jeg fikk i dag.


Tror jammen jeg velger meg april, jeg også!

Jeg velger meg april

Jeg velger meg april
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

(Bjørnstjerne Bjørnson)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar