mandag 3. september 2012

How to look good naked

"Naking". Ifølge diverse nettaviser skal dette være et nytt fenomen. Vi kler av oss i uortodokse omgivelser for å tusle rundt i nettoen, og forevige det hele. Selvsagt ikke for å nytes på privaten, neida, dette skal til kreti og pleti via sosiale medier. Hm. Nytt? Jeg kan erindre en bråte uortodokse situasjoner det plutselig tuslet rundt mennesker uten klær i; jernbanestasjoner, biler, fotballkamper ("Åh, mål, hurra, hvor er nærmeste kamera, jeg må feire begivenheten med å vise rompa mi!") og en gang i en døråpning da jeg samlet inn penger til TV-aksjonen (hadde ikke penger på seg, heldigvis!). På fjellet kan det åpenbart være svært fristende å slenge fillene, forevige seg selv og tenke "jammen har  jeg fin rumpe den må jammen foreviges foran denne vakre urørte naturen", og kjør på, så lenge du ikke plager andre. Eller velger det til profilbilde på Facebook eller Twitter eller andre sosiale kanaler hvor bildet popper opp i tide og utide. ("Hm, denne arbeidssøkeren var jammen interessant, la oss google litt, oi, glad i friluftsliv og varm av seg, ja, jamenmeg...")

Nake (verb er verb!) i vei, du, dersom det gjør deg glad (tenker det ihvertfall gjør en del andre glade...), men er det nødvendig med all denne påtvungne nakenheten? Jeg mener... nake i friluft eller hjemme eller... men trenger jeg få det etset inn på netthinna hvor enn jeg digitalt snur meg? Muligens jeg er gammel og kjip og snerpete nå, men nå er muffen av og mamelukkene på, ikke klar til kamp, men klar til bloggsukking...

Sukk

Vel, rent bortsett fra at jeg er av den sorten mennesker som til vanlig trives best med klærne på, både ute i ødemark og på jernbanestasjoner og ikke minst på fotballkamper (som jeg jo frekventerer sykt ofte!), og i tillegg er blant den sorten mennesker som ikke synes det er så veldig trivelig å få trykket fremmede menneskers nakenhet for nær på meg på noen som helst måte, kan jeg faktisk forstå rampestrekfølelsen i det. Det er deilig å rampe seg opp litt iblant!!! Men... er det så rampete når alle gjør det? Naboen? Medstudenten? Hele "Hordene" og "Bataljonen" i fri dressur, ikke så veldig spenstig da? Mora di og tanta di og til og med nusselige vesle faster Ester? Med dinglo og danglo, og hele sulamitten... Det er liksom ikke like ellevillt og sprekt og nytenkende og crazy! når alle gjør det?

Og hva med de av oss som har alternative former og geografiske utspring og krumspring og opplever Sterk Gravitasjon, hva med oss? Eventuelt de av oss som føler at det ikke blir festlig nok, som vil freshe seg og vise seg fra sin aller, aller beste side... hva med oss?

Vel. Dersom klær ikke er festlig nok, vil jeg slenge ut ideer som eggevarmer(e), hatter, oppvaskhansker, småfrekke bjørkeblader (fikenblader er vel i største laget, tenker jeg) og ikke minst kroppsmaling. Fascinasjonen er til å ta og føle på, tenk alt det vakre vi har sett av kroppskunst gjennom tidene!!!

Dersom du ikke har råd til å få påmalt en superheltdrakt, en regnskog, alfabetet eller andre preferanser du skulle ha, av en profesjonell kroppsmaler, er det mye man kan gjøre på egenhånd. Alle har et kunstnerisk gen, finn din indre artist og kjør på. Pass på at det er et kamera i nærheten. Ellevillere blir det neppe. Din mor blir nok fryktelig stolt av deg, tenker jeg, og det blir stas for oss alle rundt lunsjbordet mandag!


Kroppskunst. Med fløyte.
Til mine unger: DIN MOR SER DEG!!!!!





















Consider yourself warned


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar