fredag 11. oktober 2013

Høstferietips til late sjeler

Facebook og Instagram bugner over av fantastiske fjellturer med smilende unger (og smilende foreldre!), fårikål i dampende gryter, hjemmebakst og hvor mange mil alle har løpt (og jammen meg hvor fort de løp også!), det er høye stettglass og lange romantiske høstkvelder med sin kjære, og det er jammen meg lykke i hver hvitmalte krok av de tusen hjem.

Vel, jeg kan jo ikke være dårligere, og vil derfor legge ut et knippe av de mest interessante øyeblikkene i familiens (les mor og ungenes) harmoniske (les etter-spysjukeutmattede) høstferie. Selvsagt soft instagrammet. Leker jo ikke blogger!

 Vi har tegnet. Det vil si jr har tegnet. Gjerne sin mor. Gjerne illustrert som noe jeg absolutt ikke er, eventuelt noe jeg er, bakt inn i et ordspill. Som her. Enten er jeg ei KU eller så er jeg KU(L).
 Ryddet på kjøkkenet. Og på vaskerommet. Og i stua. Og jeg har pint og plagd ungene slik at de jammen har måttet rydde de også. Jeg har kjeftet. Lokket. Lurt. Endt opp med at rotet nå er flyttet.
 Sett film Og netflix. Og sunget med i absurde "fritt etter hukommelsen" og "kan ikke nok engelsk"-versjoner av håpløse sanger. Og fått sitert den ene blødmen etter den andre fra ungene.
 Drukket kaffe. På kafé. Helt alene. Drukket kaffe med ungene. Drukket kaffe i senga. Drukket kaffe på trappa. Drukket kaffe med en venninne. Drukket kaffe med gemalen. Varmet opp lunken kaffe i mikrobølgeovnen. Drukket kaffe på badet.
Lest. Og lest og lest og lest. Og jammen lest litt mer. Og funnet ut hva jeg skal lese. Og hva jeg ikke skal lese mer. Og hva jeg heller bør se på film. Og hvilken bok jeg vil brenne. Og hvilke bøker jeg må presse andre til å lese slik at de kan diskutere dem med meg.







 Bygd byggesettsugerør med både ingeniørspiren og den noe mer kreative steinerskoleeleven i huset. Grapset, grist og til og med tørket opp!!!
Spilt domino på alternative måter. Eller allerhelst: Ryddet domino etter alternativ spilling. Jeg fikk høre reglene om froskedomino. Gjentatte ganger.










Spilt Wordfeud (jada, ennå.... ). Tapt. Vunnet. Fnist av nestentabuord. Blitt frustrert. Fornøyd. Og chattet intenst med motspillere.






Gitt etter for smisk og press fra ungene overrumplet mens jeg ennå sov som ønsket seg kvalitetstid og kjernesunne kaker a la Jarle Waldemars popcornkake. Ekstrabarn synes kaka var så god at hun ville ha den på bursdagen sin, og gjett hvem som er myk som smør og deler ut et stykke til? Jada...






           
Stått opp i otta og tatt første ferge til byen, for å kjøre med allsang og konstant bakseteunderholdning til Drammen, for å være lillesøster og tante og svigerinne.







Høstferie for lat mamma. Ikke så verst.

4 kommentarer:

  1. Tja...vil vel ikke akkurat kalle deg lat;) innholdsrik høstferie!
    min høstferie (til nå!) sømmer seg ikke på trykk....
    jeg vil gjerne være den du presser til å lese bøker (litt lei krim, men dårlig til å orientere meg i bokjungelen!)
    sees plutselig:)

    SvarSlett
  2. Utfordringen som bokpusher tas!! Ved første gylne anledning

    SvarSlett
  3. herremin, popcornkake!? Er den hva den ser ut for å være?

    SvarSlett
    Svar
    1. Igrunnen verre... Smør, smelta mashmallows, popcorn og nonstop. Reinspikka helsekost....

      Slett