lørdag 11. februar 2012

En mann uten smil skal ikke åpne butikk.

(Kinesisk ordtak)

Hvis jeg noensinne skulle få den sinnsvake ideen om at jeg burde kjøre motorsykkel, og hvis jeg noensinne går til avsindige steget det ville være å gå til anskaffelse av motorsykkel, er det ingen andre å skylde på enn Skien. Yes, blame it on Skien! I Skien finnes nemlig verdens mest fantastiske motsigelse av en butikk; i et lite, hvitt og veldig koselig bestemorshus har nemlig KRAMBUA MC sine butikklokaler. Smak litt på ordet...krambua.. I følge Store Norske: "krambu, landsens butikk der man solgte forskjellige varer i detalj, landhandleri."  Smak på ordet en gang til. Krambua MC. Jepp.

Mitt indre bilde av en innbarka MC-forhandler (muligens preget av en ungdomstid på Bryne?) er en kraftig, tett og skjeggete kar med heftige tatoveringer (gjerne veldig mange), gjemt bak skumle solbriller, tyggende på det som tilsynelatende er en evigvarende tyggisklyse. Skummel, og definitivt hverken mors (eller ihvertfall ikke!) svigermors beste barn. Han lukter lær og olje (og et lite anstrøk furunål?), blandet med gammel svette.

Dessverre gikk jeg ikke inn i butikken (hvorfor skulle jeg egentlig det? Lysten på MC har ennå ikke glimret med sitt nærvær!), men ser det helt klart for meg: MC-karen beskrevet ovenfor, ikledd skinnjakke, naglebelte og landhandlerforkle, mens han svinser mellom hyller, reoler, settekasser og bokser med allverdens krimskrams og detaljvarer tilknyttet MC (har omtrent like mye peiling på hva detaljvarer i en slik verden er som hvordan slike MC-fyrer egentlig ser ut, men ser det for meg likevel:), allslags skruer og bolter og revehaler og wunderbaumer og stickers og hjelmer og pynt og tant og fjas. I en krambu går man nynnende og trallende rundt, man har god tid og slurper innimellom svak kaffe fra en blomstrete kopp.  Bildet står krystallklart for meg, og ÅH, som jeg skulle ønske at det faktisk var akkurat slik. Da skulle jeg kjøre MC da, hele dagen, og ikke minst ville jeg ta den festlige helgeturen til Telemark og til selveste MC-landhandelen, drikke kaffe og dele en Mariekjeks med innehaveren, mens vi sammenligner krom og revehaler.

Tipper mannen(?) bak Krambua MC er en mann med et smil. Nå har han ihvertfall fått smilet fram hos en mulig(!) kunde!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar