torsdag 9. februar 2012

Om å bli tullet inn i en dyne og sunget litt for...

(Haukeland sykehus, ett år tilbake i tid)

..."kan eg gjøre nokke mer for deg?" Smil, omsorg og ti ekstra sykepleiersekunder hun var villig til å ofre på en sliten og bekymret mamma. En mamma som er såpass veloppdratt og fornuftig at hun smiler og rister på hodet, peker på bøkene og spillet jeg og poden har rigget oss til med, og sier at alt er bra, ellers takk. Engelen forsvinner kjapt ut av døra for neste oppdrag, mens jeg svelger klumpen i halsen og kjemper mot lysten til å rope henne inn igjen. For aller mest av alt vil jeg legge meg ned og la henne (eller en eller annen omsorgsperson) tulle meg trygt inn i en dyne mens de nynner en rolig sang. Jeg vil dulles med og tas ansvar for, og seile avgårde på varme, trygge og gode hender. Jeg vil for en stakket stund være liten og båret rundt på trygge hender igjen.

Roper henne selvfølgelig ikke inn igjen.


"Si ifra dersom det er noe jeg kan gjøre..." sms'en tikket inn i grevens tid, dersom grevens tid er den tiden da du føler deg ordentlig alene og engstelig og redd og liten. Svaret mitt er kjapt, velfomulert og med mange smilefjes; "takk, skal gjøre det, går bra! Snakkes :-)" Et lite sekund vurderer jeg å svare sannheten: "Kom, trøst meg, bær meg og klem meg! La meg få gjemme meg litt!"

Sender den første meldingen, den med smilefjesa.


Poden småsnorker. Bamsen knuges, bein og armer danser rundt i senga. Jeg tørker små ensomhetstårer og får liksom ikke dyna til å henge på. En slitsom dag går over i en ny dag, og jeg vet at jeg er en av de heldige mammaene på pasienthotellet den kvelden, en mamma med en frisk gutt (som skal ordne opp i utfordringer...). Jeg gråter for alle de ordentlige syke små og store, og for alle som kunne trenge at noen tuller dem inn i en dyne og synger for dem. Jeg gråter for de som er her i uker og måneder, for de som skal hjem og de som aldri kommer hjem. Jeg gråter for de travle englene og for alle de som ikke får en melding i grevens tid. jeg gråter av glede, takknemlighet og redsel.

Og lengsel.


Skal sende flere meldinger. Sende flere smil. Tulle flere inn i dyner, og synge flere sanger.


Takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar