onsdag 24. juni 2015

Den dagen jeg elsket Sting

Rettelse: Den dagen jeg begynte å elske Sting.

Jeg skal på konsert. Endelig skal jeg på konsert, og han jeg skal på konsert sammen med har fått streng beskjed om å være stille som en mus og ikke på noen måte snakke ikke i det hele tatt, faktisk, ikke dersom jeg ikke ber ham om det eller begynner samtalen med "jeg tror jeg besvimer" eller noe slikt. Jeg skal høre på Sting. Danse til Sting. Juble, klappe, begeistres. Av Sting. Jeg skal stå i vonde sko sammen med tusener andre, og sikkert tusener som synes kan er kvalm og klein og gammel og ufyselig og dårlig og elendig og til skrekk og advarsel, men jeg, jeg elsker Sting.

Han er faktisk mitt lengste forhold, ser man bort fra forholdet til mine foreldre og min bror.

Jeg begynte å elske Sting på ungdomsskolen. Rett før sommerferien. I en engelsktime. Syvende klasse (som var ungdomsskole den gang, i mi grønne vår) var på hell.

Læreren, vikar sådan, utstyrt med kassettspiller og pågangsmot, og sannsynligvis litt lite pedagogisk opplegg, dukket opp med en opptakskasset og en bunke ark med teksten til en sang jeg aldri hadde sett maken til. Ikke noe lo-o-ve, ikke noe la det swinge eller love med bad name. Russians. Teksten, til tross for at han hadde blanket ut ord her og der som vi skulle fylle inn, traff meg i magen. Hodet, sjelen, hjertet. I hele mitt tenåringssinn, i hele meg som skulle redde verden, i intellektet og i den spirende politikeren. Dette var teksten til et menneske med meninger, en tekst som ga mening. I det øyeblikket elsket jeg Sting. I kjølvannet av at jeg elsket Sting, elsket jeg også Leonard Cohen, Bruce Springsteen og Prince (og Glenn Medeiros)

På ekte 80-tallsvis kopierte jeg kassetter, tok opp 10-i-skuddet og norsktoppen, jeg sparte til kassetter og så stadig i musikkhylla på Samvirkelaget, men det var aldri en kassett der med Sting og aldri en kassett der med the Police.

Som student hadde jeg Sting i CD-hylla, og nå har jeg Sting på Spotifyliste (var faktisk den første spillelista jeg lagde). Som lærer har jeg latt elever analysere tekst, lytte til musikken, se på musikkvideoer og skrive oppgaver om Sting. Jeg kan fortsatt teksten til Russians utenat, og jeg kan fortsatt la den treffe meg som en slegge i magen, om jeg hører tilstrekkelig etter.

Jeg skal på konsert og sammen med meg står en bergenser med munnkurv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar