torsdag 29. november 2012

Maraton, makroner og magesår!!!!

Bilde fra nrk.no
(...Og badevekt til tiåringer!!!!!!!!)

NRK hadde i dag en sak om julegaver og elektronikkjeden Euronics kampanje hvor de reklamerte med Hello Kitty badevekter. For barn! Som artikkelen sier, reagerte Euronics selv også (selvsagt etter å ha blitt gjort oppmerksom på det av... eh, ja, pressen..), og vil fjerne vekta. Vel og bra. Klapp på skuldra for å legge seg flate, men.. bra? Men hvor bra? Hvor bra er det at vi i vår forskrudde voksenverden produserer slike ting? Som klistrer Hello Kitty-merker på en badevekt og tenker at det er en fin tanke, slik lærer ungene at det er viktig å leve sunt og ha et normalt forhold til kropp? Hvor bra er det at det tilbys bh'er og undertøyssett som, umiskjennelig, er like blondete, spennende og sexy som undertøyet til oss i "Fifty shades of grey"-generasjonen(e) til ti-åringer? Hvor bra er det at vi mødre i det ene øyeblikket trener som gale og legger ut løpedistanse og tempo og påmeldingsbeviset til halv- og helmaratoner i fleng, mens vi i neste øyeblikk åpenbart mesker oss med hjemmelagde makroner og vasker huset og nyter et glass rødvin i godt lag og har verdens beste kjæreste og fått brettet all klesvasken og malt taket og hatt svigers på middag, hjemmelaget selvfølgelig, og realisert seg selv med et par timers yoga og ørten studiepoeng etterutdanning og har det "viduuuuunderlig, ihvertfall på face"?

 Hvor bra er dette fokuset på nytelse og velvære og skjønnhet og fråtsing og vellykkethet og... Puh.

Vi vet svaret. Alle vet svaret. Det er like sunt som det er sant. Vi lyver, og vi later som om. Men vi påvirker. Vi påvirker hverandre, jeg får dårlig samvittighet hver lørdag når jeg leser hva alle andre har bedrevet i helga av romantikk/husvask/vennelag/baking/trening/selvrealisering/SPA/turiskogogmarkoghei/kvalitetstid med ungene osv osv osv. Og makroner. Jeg vet at ikke alt stemmer.... Selvsagt vet jeg det. Men badevekta til Euronics kombinert med nyheten om vordende smørkrise, får meg til å gremmes. Hva slags verden er det vi gir videre til neste generasjon?? Vi er en gjeng med kroppsfikserte, selvforherligende hyklere som kommer til å slite oss dønn ut med å være så perfekte, og med å stille sinnsyke krav til ungene våre, ikke bare som dualege menneskje, men som toppen av kransekaka når det gjelder utseende, interesser, kunnskap, opplevelser, evner, baking og matlaging. Og altså: vekt. Og smørkrise. Folk sulter i hjel og sulter seg til døde, folk spiser seg ihjel og dør av livsstilssykdommer. Krig, uro, våpen, opptrapping, ekstremvær, klimaforandringer, mobbing, arbeidsledighet, finanskrise, utdanningskrav.... Joda. Vi forvalter jammen klokt denne kloden.

Og kjeftingen på Euronics? Tja. De selger vel bare, tragisk nok, det vi kjøper.

Euronics skal kutte ut badevekta. Jeg skal kutte ut Hello Kitty-produkter, og jeg skal prøve å lære ungene mine at de er fabelaktige perfekte mennesker, med og uten halvmaraton, makroner og magesår.

Og jeg vil sende penger til noen som trenger det i en del av verden hvor mødrene har andre ting å bekymre seg over enn tåpelige salgsutspill fra Euronics, og truende smørkrise.

Oppfordrer alle andre makroner og matroner om å gjøre det samme.

2 kommentarer:

  1. Ja du kan få sagt det du Liv!
    Koselig å hilse på din fabelaktig flotte sønn sist helg, selv om det ikke ble så mye! Vær stolt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte!!! Han var svært fornøyd med å treffe deg også, og vil visst gjerne oppover igjen!! Er litt stolt ja...
      Takk for kommentar, blir så glad!!

      Slett