søndag 25. august 2013

I startblokka

Høsten er her. På tross av varme dager med mas om is, plen som vokser seg tett og frodig, shortsben med skrubbsår på trampolinen og savnet av grillen vi ikke kjøpte i år heller. På tross av sommervarme sier kalenderen skolestart og høsttermin, og vi er godt i gang, egentlig, med å fylle kalenderen med gjøremål og må-ting og foreldremøter og styremøter og samlinger og spennende ting og kjedelige ting og jobb og fritid og politikk og idrettslag og hobbyer og trening og yngres og fellesskap og arbeid og turer og besøk og til og med julen har vi begynt å tenke på. Julen! Det føles som jeg står i startblokka i et maratonløp, hvor jeg iblant leder, iblant ligger bakerst og iblant halser etter meg selv.

I startblokka. Jeg har vært i startblokka mange ganger nå, fylt kalender etter kalender med planer og ideer, med jobb og fritid og gleder og sorger. Mange ganger. Mange kalendre. Mange startblokker. Mange.

Likevel føles det litt annerledes i år. Likevel føler jeg meg mer spent i år enn på lenge, samtidig som jeg gruer meg mer enn på lenge. I startblokka. Igjen. Likevel er det litt annerledes, selv om jeg har gjort det mange ganger. Litt mer hudløst, som om jeg ikke helt vet hvilken distanse jeg skal løpe, eller hvor løypa går. Jeg har valgt å legge planer som i år gjør meg litt mer hudløs. Litt mer åpen og litt mer spent. Og usikker. Jeg har valgt å si ja til ting jeg ikke helt kjenner konsekvensen av, og jeg har valgt å si at jeg skal ta de utfordringene som kommer, selv om jeg ikke helt vet hvor de fører meg.

Jeg er i startblokka. Litt mer hudløs, spent, nervøs og usikker. Men jeg er på plass.

Og jeg løper ikke alene. Det er det viktigste.

Hudløs, rådløs, nervøs... men ikke alene.

Er du klar?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar