onsdag 7. august 2013

Enkle løsninger og Godt Levert

Valentinsdagen 2013. Denne magisk romantiske dagen vi hvert år feirer med en rolig middag sammen, tett omsluttet i solnedgangen bare vi to, liksom.... Jeg er alene på fjelltur med tre unger (og en skokk andre gode folk, da...), takboks full av ski jeg ikke når opp til (takboksen, din moroklump), skismurning på alle klærne og en god dose upedagogisk utålmodighet. Pip-pip. Pip-pip. Melding fra gemalen som IKKE er på vinterferie, men i jobbe-og-holde-hjulene-i-gang-og-fire-kvelder-alene-med-fjernkontrollen-modus: "Jeg har bestilt Godt Levert-middager til oss. Tre dager i uka"

Man KUNNE nok tolket dette dithen at gemalen ikke synes jeg er noe videre til kokk, eller at det ikke er noe særlig utvalg eller variasjon i råvarene her jeg bor, eller at valentinsdagen kom noe overraskende på ham, gemalen, eller at huset ikke rommer nok kokebøker eller (kan sikkert tolkes på mange andre måter også... Sånn kvinnfolktolking er jeg god på!). Men dette har vist seg å vært gaven sin, ja. Hver mandag får husbonden levert en grønn eske på jobb, en eske som, i vårt tilfelle, inneholder mat til tre middager. Tre, sier du, er vi småspiste eller? Nei, langt ifra. Men noen dager er mer tidsklemmedager enn andre, og noen er mer kosemiddagsdager enn andre. Så for oss er tre dager bra. Maten er variert, god, og ser innbydende ut. OG inneholder ingredienser jeg bare ante eksisterte.

 Neida. Ikke alle i huset er like begeistret, og i en periode ble det av arvinger kalt "Vondt Levert". Og vi har av og til litt kreative varianter, siden vi skal unngå laktose og gluten i familien. Men alle spiser litt, iallfall. Og noen ganger spiser alle mye, og høylydt. Sånn nomme-nomme-nom-høylydt. Andre ganger er det tvingende nødvendig med solid kveldsmat etterpå. Andre ganger der igjen bruker vi oppskriftene til andre retter, eller tar bilder som vi stolt instagrammer, eller legger oss vellystig tilbake i godstolen med sprengte livremmer.

For oss er Godt Levert jaggu meg godt levert. Og jeg anbefaler det gjerne til andre som synes det er greit at middagsplanleggingen kommer i en grønn eske. Og neida. Jeg er slettes ikke sponset på noen som helst måte. Bare litt lat, og veldig glad i lettvinte, gode løsninger. Lizzm.

Paella. Eksempel på nommi-nom!

2 kommentarer:

  1. Det høres unektelig deilig ut å slippe å tenke ut og planlegge innkjøp til tre middager per uke! Skulle gjerne unnet meg det, men de to andre i familien er litt for sære i matveien, dessverre. Ja, jeg har vel gitt dem opp.... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja. Må innrømme en viss skepsis blant de sære her og, men min latskap vinner. Er deilig at noen planlegger for meg, og det ER mye sunt og godt der ute som det ikke står Toro på, har jeg lært! Takk for kommentar, blir så glad!!!

      Slett