torsdag 10. januar 2013

Lærer for livet!

aspenview.org
Lærerne gikk som om de gikk igjen. En vissen, grinet flokk, som gjennom årene utviklet hver sin særhet til karikatur; fordi deres ensomme liv var å sitte på kateteret og strø støv på en ungdom de ikke forsto.
(Alexander Kielland)
 
 
Lukten av nyspissede blyanter. Lukten av småsvette unger, ransler og servelatskiver. Bøyde hoder, noen sukkende, noen smilende, noen med skjeve blikk til den sjarmerende jenta eller den søte gutten. Krittstøv, blandet med støvet fra pc-skapet, projektoren som durer sånn passe småirriterende, fnising, frustrasjon, samtaler. Tårer. Smil. Krangler. Erting, er det erting, er det verre? Mobbing? Vakt ute. Vakt inne. Kontaktsøkende øyne. Skolevei. Hjelmpåbud, endeløse diskusjoner. Gymtøy, sure håndklær, gjenglemte regnbukser. Stinkende joggesko i imponerende størrelser. Sløve unger. Gira unger. Gruppearbeid, arbeidspartnere. Neseblod. Kvalme. Betroelser. Har ikke gjort leksa. Har gjort feil lekse. Krøllete ark nederst i sekken. En gjenglemt frukt. Sur melk. Fnising, høy, hvinende latter. Låse seg selv inne på do. Låse andre inne på do. Mascara. Oransje brunkrem. Grammatikk. Gangetabellen. Gloser. Kan vi ha en konkurranse? Smilefjes. Diktat. Telefon hjem. Forsentkomming. Første gang. Andre gang. Jeg-bryr-meg-liksom-ikke-gang. Engstelig, redd for døden. Nyheter, tenk om noe skjer med mamma? Finnes Gud? Hvorfor sier voksne at vi ikke skal drikke og røyke, når de drikker og røyker selv? Hva er akseptable banneord? Hva skjer hvis jeg sier de uakseptable ordene en gang til? Gutter er så teite! Jenter tror de kan alt! Hvordan lagrer vi dokumenter? Når er nok nok? Hvordan overleve å bli kalt billig på facebook? Hvordan sletter vi bilder? Hva er kul musikk, hvorfor må vi danse folkedans? Basketball. Volleyball. Han elsker meg! Han elsker meg ikke! Luenapping. Hvorfor kan ikke alle vi rike bare gi litt mer til fattige land? Hvorfor kan ikke de idiotene som produserer våpen heller produsere medisin? Er Gud og Allah den samme? Hva skjer dersom jeg ikke klarer denne prøven heller? Hvem er jeg? Hvem er du? Idiotiske lærere. Du er verdens beste lærer! Kan jeg få en klem? Hvorfor er ikke nugatti sunt? Hvor mye kaffe kan du egentlig drikke på en dag? Preteritum er egentlig gøy! Alltid to l-er i alltid, aldri to l-er i aldri. Den gang da, hver gang når. Divisjon. Magnetisme. Hvordan blir egentlig et barn til? Hvorfor er hun mye høyere enn meg? Prosentregning er så enkelt! Hva skal jeg bli når jeg blir stor? Kan jeg virkelig bli hva jeg vil? Diktatur. Demokrati. Høy måloppnåelse! Hvorfor gikk ikke verden under når alle sa den skulle gå under? Samisk alfabet. Samisk religion. Sametinget. Tannreguleringer. Justin Bieber. Likestilling. Verdi. Verdisyn. Drømmer. Halvsannheter. Ærlighet. Redsler. Lengsler. Jeg hater skolen, men gym er jo litt gøy, da. Norsk er jo også gøy. Egentlig har jeg det bra! Er litt redd for å gå hjem! Lei av skolen, men gleder meg alltid til onsdag, er så kjekt med naturfag! Latter. Av. Med. Om. Ensomhet. Innelåst-på-do-tårer. Dodørkunst "jeg elsker ..... 4ever". FN. Ørkenspredning. Læreplan. Mål. Vurdering. Karakter. Presentasjon. Lukten av parfymer, hårvoks og deodorant. Ringeklokke. Jeg lærer aldri å lese! Les høyt for meg! Bekymringer. Sorger. Gleder.
 
Leser gang på gang om at lærerens status må heves. Oppriktig talt.... Jeg har et flott yrke jeg vil snakke varmt om, jeg har gullgode kollegaer som bare vil det beste: Gi elevene en god skolehverdag, lære mest mulig og komme gjennom som "dualege menneske". Elevene smiler, hilser og savner meg når jeg er borte! For meg er det status! Kanskje vi bør bli litt flinkere til å vise nettopp hva vi har og hva vi kan og hvilken status det faktisk ligger i å få 6-åringer til å sitte forholdsvis stille og med stjerner i øynene lære om bokstaven M? Kanskje vi bør være stoltere og gladere over at vi får dele hverdagen vår med selve Framtida?
 
Kanskje forblir jeg ikke lærer for livet, kanskje velger jeg andre muligheter om de byr seg. Kanskje leter jeg innimellom etter andre muligheter, og vil velge stillheten og elevfritt om jeg kunne. Iblant. Men læreryrket er og blir et yrke med høy status hos meg! 4ever!
 
 
(Calvin and Hobbes, Bill Watterson)
 
 
 
 
 
 
Ha en flott dag, og klem gjerne en lærer!

3 kommentarer:

  1. Flott igjen, Liv! Kunne ikke vært mer enig :-) Fant bildet av oss to i Istanbul her om dagen. Tider... Hilsen Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Gyldne dager i Istanbul, ja, savner fortsatt ditt blide åsyn, Anette, det skal du vite!!! Jeg er fortsatt på skolen, mye er ved det samme og mye er helt forskjellig. Men ungene er topp, og den tåfissvettekåldeodoranthårvokslukta er nok universell :-)

      Håper vi sees i 2013, klem!!!

      Slett
  2. Her kjenner jeg meg igjen! Fantastisk godt skrevet, tusen takk!

    SvarSlett