mandag 28. mai 2012

Ut med dommeren, inn med kua!

Du er en ku, Liv. Kuer klarer det ikke.
"Du er en ku, Mamma Mø. Kuer kan ikke sykle!"
Jujja Wieslander, Mamma Mø og Kråka

Samtale mellom Meg (M) og min Indre Stemme (IS) sen nattestime:

M: (nynner)
IS: Hei. Ligger du der og ikke får sove IGJEN?
M: Ja, men det går bra, kort dag i morgen så..
IS: Så skal du altså komme på jobb stuptrøtt en gang til, hva tror du kollegaene dine mener om det?
M: Mener... eh, de vet jo ikke akkurat..
IS: Vet de ikke? Du ser jo konstant ut som et vrak, kvinnemenneske! Alle ser at du ikke sover, du må  sove med en gang. Nå. For to timer siden!
M: Ja, ja, skal sove, jeg bare...
IS: Hysj, du må sove, sove nå, tenk så slitsomt du får det i morgen når du ikke sover, du må sove, sov, sov. SOOOOOOOOOV!!!
M: Ja, men hold litt fred da, så skal jeg...
IS: Du?
M: Ja?
IS: Du husker det du snakket om, om hva du hadde lyst til å gjøre? Tror du virkelig de synes det var interessant? Så du ikke at de gjespet? Og så bort? Du snakket liksom så vanvittig lenge og var helt på bærtur om enkelte av sakene? Og vet du hva, hvorfor skal du mene noe om dette, hvem er du til å dele slike meninger?
M: Å, jeg...
IS: Og de andre snakker MASSE sammen etterpå, og ler litt. Av deg. Mye, de ler nok kjempemye. Ikke minst av måten du snakker på. Og spiser på.
M: Jammen, de sa jo at det var spennende?
IS: Ga du dem noe valg? Og du spiser skikkelig ekkelt.
M: Gjør jeg?
IS: Ja. Men dumme og ekle folk, vet du... hahaha. Forresten, ganske bra den måten du sa ifra til han der om det du synes var urettferdig behandling...
M: Sa jeg noe om det?
IS: Nei.
M: Burde jeg sagt noe?
IS: Burde? Burde? Du må!!! Men ikke på din måte. Ikke sånn grinete og såret og barnslig og teit og, nei, du skal slå i bordet og være sinna og sterk og stor og sta. Ha, det greier du aldri. Bare ikke si noe, du, pingleberta.
M: Pingleberta?
IS: Du vet når du føler du er litt alene og alle andre liksom er så vellykkete og du liksom er så mislykka?
M: Ja...?
IS: Det er sånn, vet du... Pingleberter som spiser ekkelt og griner for filleting, får ikke være med og leke. Basta bom fallera, cha-cha-cha!

Osv.

Dialogen kommer sannsynligvis aldri ut av pubertetsstadiet. Skulle gitt mye for at den kom i stemmeskiftet og ble sånn småknisete med fjonete skjegg på haka og stemme i ustyrlig leie, da kunne jeg ledd av Indre Stemme, da! Ha, ha, kunne jeg le, du er en fjompete fjortis, haha, stemmeskifte og greier, latterlig, hender og føtter i alle retninger, ikke kontroll på noe, haha. Slik kunne jeg ledd, helt til det slo meg at det var min egen, indre stemme jeg hakket på.  Så mye for det, på en måte!



"Flaks at jeg har en sykkel, det er det ikke så mange kuer som har. Hun syklet i vei."
Jujja Wieslander, Mamma Mø og Kråka

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar