lørdag 7. april 2012

Den helt politisk korrekte bloggen

Muligens soleklart eksempel på nærradiopolitikk
Ja, her jeg sitter som representant For Folket, føler jeg det som min ringe plikt å berike dere med mitt alldeles fullstendig politisk korrekte syn på De Viktige Sakene. Selvsagt går jeg med ydmykhet til oppgaven og bla bla, men valgt er valgt, og det er jo absolutt tydelig at dere bare sitter der og bevrer og venter på meningene mine. Egentlig trodde jeg jo at jeg skulle fremføre dem i en eller annen viktig TV-sending, men med tanke på hvor mye jeg misliker reklamefinansiert fjernsyn, samt hvor fryktelig den påtvungne lisensen for livet uten å bli fristet av Grandiosa og gulost er, er det kanskje like greit at jeg ikke er på eteren i dag! Det samme mener jeg selvsagt om radio. Nærradio er bra, derimot, ihvertfall hvis den er drevet på dugnad, livssynsnøytral og uten P3-musikk  Og uten trekkspill. Fri og bevare oss for trekkspill! Eller fele. Eller elgitar. Spørs jo på øret som hører.

Vel, jeg har valgt meg ut noen viktige felt jeg mener noe om, det vil selvsagt ikke si at jeg ikke mener noe (hallo!) om alt det andre, jeg bare he he, liksom. Joda. Jeg mener selvsagt noe om alt. Ikke så og si at jeg vet alt om alt, men (nok en gang i ydmykhet, merk deg det!) jeg vet jo det aller meste om det aller meste og de aller fleste, og har selvsagt gjort meg opp meninger. Dersom jeg, mot enhver formodning, ikke har gjort meg opp en mening, vil du nok ikke merke forskjell, for jeg mener at det er uhyre viktig å mene noe. Du forstår nok hva jeg mener (eller sannsynligvis ikke. Vel, les dette, og la lyset fra min store politiske lyskilde omkranse deg. Jepp).

Punkt 1 på min Uhyre Viktige Liste: Skolepolitikk.
Elever av i dag viser ikke ydmykhet nok overfor voksne og eldre. Ikke reiser de seg på trikken, ikke neier og bukker de. Ikke kan de et eneste salmevers utenat! Dette bør være skolens prioriterte oppgave fremover. Det, samt å se til at den oppvoksende generasjon har ambisjonene i orden, spisse nok albuer, ikke lar seg tråkke på, og er gode i matte. De skal lære seg hensiktsmessig bruk av data, samt skjønnskrift og engelsk. Nynorsk er det ikke så viktig med, men det er viktig at de behersker alle former for norsk skriftspråk. Det bør kjenne sin Aasen og Knudsen, tegnsettings- og orddelingsfeil må de lære å styre unna. De må ha god kunnskap om fysikk, naturfag og samfunnsfag, være veltrente og informert om hva maten de spiser inneholder, og ikke minst hvilke subsidier man bør opprettholde. Eller unngå å opprettholde. De må kunne svømme hurtig og hensiktsmessig, og kunne danse et utvalg internasjonale folkedanser. De bør  videre beherske kinesisk, spansk og fransk. Lekser trenger de ikke gjøre, men late som de er bør de ha mye hjemmearbeid. De bør begynne på skolen når de er klare selv, men barnehagen bør være den første arenaen ethvert barn møter innen det er, tja, la meg nå se, 16 måneder kanskje, eller hva du nå tenker. Den ansatte der (hvor mange trenger man for å se etter sånne småtasser?) må sette inn støtet i ingeniørfaget allerede da. Og skolens lærere, la meg nå avslutte dette punktet nettopp om lærerne: De bør ha mye mer lønn, ha mye kortere ferier, flere elever i klassen, færre elever per lærer, ha ett års permisjon med full lønn hvert, tja, skal vi si hvert femte år, til etter- og videreutdanning. Denne etter- og videreutdanningen kan de jo gjøre på kveldstid og i ferien, det er jo en så berikende jobb, de får mye lønn av å se gleden i barneøyne så de trenger egentlig ikke så mye lønn.

Punkt 2 på min Usedvanlig Viktige Liste: Seniorpolitikk.
De eldre er en ressurs vi må skatte høyt og ta vare på. Derfor bør de jobbe lengst mulig, men siden det er så dyrt når de gamle jobber, bør de få mindre og mindre lønn, rett og rimelig. Det bør legges til rette for spanskkurs og bingo i ethvert lokalsamfunn, siden alle over 60 selvsagt har dette som sin hovedgeskjeftigelse. Blomstrete polyesterbluser må forbys, mens prikkete polyesterbluser definitivt må i skuddet igjen. Eldre må få bo hjemme så lenge de kan, og kan de ikke bør de bo hjemme da også, som et eksempel til etterfølgelse. Ellers må de få plass i eldremottak, ja du leste riktig, brakkerigger litt utenfor allfarvei, gjerne med høye gjerder rundt, til beskyttelse og kontroll, vet du! Sin daglige vin bør de få, ærlig talt, det har de fortjent. De kan jo få den samtidig med kveldsstellet, sånn i 16.30-tida! Koselig det, på en måte! De har jo mye penger, disse seniorene, så det hadde jo ikke gjort noe om de betalte for hver sin private pleier, liksom. Så kunne den ene gå på rundgang, med en stoppeklokke i hånda blir det jo spennende og lærerikt, og man sløser ikke bort viktig tid!

Punkt 3 på min Vanvittig Viktige og Sentrale Liste: Frihet.
Hehehe, neida, frihet finnes ikke bare i en liten eske, hehe. Frihet til folket er viktig, vi er et folk som er frie til å velge hvor vi skal bo og hva vi skal bli. Vi bør også kunne velge våre naboer via avstemming. Eller ikke. Vi bør få bygge hvor vi vil, så lenge du følger strenge byggeforskrifter, eventuelt kjenner noen som kjenner noen som har en fetter som jobber med byggesaker. vi bør ha frihet til å si hva vi vil, men de som kritiserer oss eller meg bør fengsles øyeblikkelig. Innvandrere er velkomne hit dersom de ser ut som oss, og hvis de ikke ser ut som oss bør de ikke tjene som oss og hvis de tjener som oss bør de skatte litt mer. Vi bør få velge selv om vi vil skatte eller ikke, biler må være billigere, sykler dyrere (har du sett noe så stygt som 40-årskrisa på et sykkelsete? Nei, takke meg til 40-årskrisa i en Lamborghini, mye penere!), det må være lettere å velge miljøvennlig men vi må kunne velge selv hvor mye vi vil forurense og det er viktig at det går mange nesten tomme fly, slik at vi har frihet til å velge. Folk bør bo i byer, folk bør bo på landet. Kommuner bør slåes sammen hvis de vil og hvis de ikke vil skal de likevel slåes sammen hvis de vil, da. Skoler, barnehager og sykehus skal pusses opp og fortsatt være gratis og det skal være likhet for Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, men Salomon må gjerne velge å være null-skatteyter, frihet, you know!

Vel, få punkter på min lange liste. Dersom du skulle ønske en oppfølging, tar jeg selvsagt på meg å holde festlige foredrag med en heidundrende artig Power Point presentasjon og minst tre festlige anekdoter om det travle og utfordrende politikerlivet. Du står selvsagt fritt til å betale det det koster, og jeg står fritt til å sende inkassokrav.

Værsågod. I all ydmykhet, selvsagt. Noe annet ville være pinlig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar