søndag 26. februar 2012

Don't want no short people

They got little hands
Little eyes
They walk around
Tellin' great big lies

(Randy Newman)

Jepp. Jeg er en av dem. Samme hvor mye jeg jobbet med saken i opptil flere tiår, endte jeg opp som ett av tre (eksklusive?) medlemmer av "Vi under 1.60" i russetiden. Og, om du skulle bevre av spenning; jeg er der ennå. Jeg lever fint her nede, i hverdagen har jeg får problemer som ikke kan håndteres med høyhælte sko eller en stol i ny og ne. Eller en gardintrapp (ok, høy bil og takboks ble en utfordring, men rappellering nedover bilsida gjør dagen lysere for eventuelle iakttagere). Konserter er det litt verre med, men tidlig ute kombinert med sjarme og bedende øyne, og vips, har man god utsikt. Jeg har sjelden hatt behov for ekstra høyde, og gjorde buksebeinsjakktrekket i mitt liv da jeg giftet meg med en fyr utstyrt med symaskinsertifikatet. Så... poenget?

They got grubby little fingers
And dirty little minds
They're gonna get you every time
Well, I don't want no short people
Don't want no short people
Don't want no short people
'Round here


Poenget er at jeg må svelge kameler. Jeg har sett meg selv i speilet, møtt meg selv i døra opp dunket meg i bjelken i mitt øye. Jeg må rett og slett beklage, og er klar for eventuell refs, botssakrament og himling med øynene. Er klar til å si "unnskyld" til smått og stort, og inngår med dette en bindene avtale med meg selv, med eventuelle lesere som vitne. Arrester meg (gjerne) om jeg bryter løftet mitt. Men gjør det på en overraskende og fiffig måte, og ikke vær en av de voksne, kjipe som alltid er ute med pekefingeren da! Er du en av mine gode kollegaer bør du unngå å arrestere meg ved hjelp av kritt, pekestokker og erteposer. Er du ingeniør, må du finne en mer overraskende metode enn å fange meg med rutete skjorter. Er du blond bør du finne på noe annet enn å måpe, er du mann bør du nynne mens du arresterer meg med venstre hånd og driller med høyre. Er du dame bør du la være å snakke meg i senk, er du rogalending må du finne ut en annen måte enn å kaste seddelbunker i hodet på meg. Bønder må ha på noe annet enn dressen fra felleskjøpet. Osv. Tatt poenget?

They got little baby legs
That stand so low
You got to pick em up
Just to say hello


 

Jeg har nemlig begynt å sette folk i bås. Når jeg begynte? Aner ikke. Dagen jeg ble født? Dagen jeg ble tenåring? Vel, nå gremmes jeg. Og jeg beklager til alle jeg urettmessig har satt i bås. Nei, ikke alle lærere liker batikk. Ingeniører bruker andre klær enn rutete skjorter. Stemmer man Senterpartiet har man ikke automatisk gård. Menn KAN nynne og skrive på pc samtidig (og i tillegg spille wordfeud!). Ikke alle som stemmer krf har grå permanent. Ikke alle tenåringsgutter sitter 23 timer i døgnet foran datamaskinen. Ikke alle kristne har sluttet å le.

They got little cars
That go beep, beep, beep
They got little voices
Goin' peep, peep, peep


Hva som vekket meg opp til denne nye erkjennelsen av menneskehetens dybder? Hvilke horn og trompeter gjallet og tvang meg til å se båssetteren i øynene, til å se på verden og menneskene rundt meg med åpnere sinn og færre post it-lapper? Når våknet jeg til selvransakelsens bakrus? Det må være drønnende malm og klingende bjelle....

Neida. Jeg ble vekket av en tilsynelatende utgammel, inntørket kar på flybussen. Han stopret seg frem, inn i bussen, knirkende og knakende ned på et sete (etter å ha betalt 67,-kr i småpenger...og han telte dem flere ganger!). Han luktet gammel. Var gammel. Gikk gammelt. Snakket gammelt. Helt til han nesten hadde satt seg. Heftige, intense og spretne sambarytmer ljomet plutselig ut fra jakkelommen. Høyt. Syvende far i huset stoppet rett og slett opp, og den speideren jeg åpenbart burde vært, var på alerten: "Ska eg hjelpa deg med telefonen?" Milde, gråblå øyne mellom tusen smilerynker ser på meg, samtidig som en snasen smarttelefon lures elegant opp av jakkelommen. "Nei, takk, unge dame, jeg bare liker slik musikk, jeg, derfor venter jeg før jeg tar'n!" I samme bevegelse setter han seg (med et sambavrikk?), glir opp telefonen og svarer muntert "Hei, gamlegutt! Åssen går're?" (en samtale som forresten handlet mye om ei dame på Rema i Skien. Hun er visst festlig og flott, og alltid i godt humør)

Short people are just the same
As you and I
(A fool such as I)
All men are brothers
Until the day they die
(It's a wonderful world)


 

Jeg tok feil. Grundig feil. Jeg har tatt feil før. Grundig feil. Beklager. Skal skjerpe meg. Veldig.

Men du? Vitsen om at jeg kan komme til å bite deg i kneskålene? Spar meg. Ofrer ikke tenna på de lurvete knærne der, ditt rekel.

1 kommentar:

  1. Jeg er ikke av de høyeste i denne verden, tror jeg er 1.60 blank... Og da jeg fikk en lærer på uni som var lavere enn meg så ble det helt feil. Jeg er alldeles ikke vant til å se ned på folk... Det ble så uvant at jeg måtte sette meg ned slik at jeg kunne se opp på henne.
    Koselig blogg, Liv.
    Silje

    SvarSlett