lørdag 25. juli 2015

Drikkekonkurranse

-Mamma, kom fort! Me har drikkekonkurranse!

Poden er langt fra alderen hvor Ibiza og Magalluf er diskusjonsemner, og han er iallfall langt fra alderen hvor han kan kjøre selv, så jeg har mine bange anelser der jeg styrter inn fra badet. Klokka er halv tolv på formiddagen. Sønn og overnattingsgjest spiser frokost nyter en assortert lunsj bestående av litt tørt brød og sjokoladepålegg. For å sprite (ka-ping) det hele opp, har de nå en drikkekonkurranse. Reglene er greie: Mest mulig melk (puh) inn uten å le noe av melka ut. Det går som det må går. Mye søl. Mye gris. Mye latter.

Veldig mye latter, faktisk. Så mye smittende latter at jeg så og si smilende tilbyr meg å rydde opp i sølet, og de jublende forsvinner avgårde.

Hvem som vant?

Tja. Ikke jeg, iallfall. Og begge guttene har vært så mange ganger på do, og har såpass vondt i nesen etter å ha tapt drikkekonkurransen gjentatte ganger, at jeg ikke vil utrope dem til vinnere.

Nei. Vinneren er vel Tine og den lokale kjøpmannen, Coop marked, eller Forbrugen, da, som det heter her.  Mest av alt Tine, tenker jeg.

Nesten en liter melk fnist ut gjennom nesa. Altså.

Gratulerer.











Og sommeren vant litt, den også, den fikk et gyldent slør av guttelatter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar