mandag 26. desember 2011

Om å bygge katedraler

Jeg er blant dem som aldri kommer til å bygge noe. Ingen hus, broer eller bygninger vil bære min signatur, og sett ut fra mine egenskaper innenfor lego- og pepperkakehusbygging, er nok verden et tryggere sted foruten min innsats på det området. Men det hindrer meg ikke i å drømme. Fantasere. Planlegge. Leke. Leke med tanken. For tenk om jeg kunne bygge noe, tenk om jeg kunne gjennomføre det, skape noe? Sette min signatur på noe, skape noe som blir stående etter meg?

Når jeg drømmer, drømmer jeg om katedraler. De vakreste bygninger, de vakreste utsmykninger, hemmelige rom, hemmelige egenskaper, å kunne høre noen hviske gjennom hele bygningen, å skape vegger som omskaper "vanlige" menneskers korsang til et streif av englekor. Jeg drømmer om å skape en himmel over livet!

En blogg kan på ingen måte sammenlignes med en katedral. Jeg tror heller ikke at mine tanker og ord nødvendigvis bygger så høye himler hos andre, men hos meg føles det som jeg legger grunnsteinen for noe... hva, vet jeg ikke. Et pepperkakehus? Et fuglehus? Kaninbur? Hytte...? Men tenk om jeg kunne skape litt gjenklang, litt katedralsk sus over pepperkakehuset, hva om et lite streif av himmel kunne skapes over fuglehuset?

Jeg kan, som du sikkert har forstått, ingenting om det rent tekniske med å bygge en katedral. Det ligger mange gode(?) og informative(?) artikler ute på nettet allerede, og jeg skal ikke gjengi noen av dem.  Bygge kan jeg ikke, men jeg er derimot god til å drømme. God til å visjonere, sveve litt og danse litt i tankene.

- ønsker meg et streif av himmel!







1 kommentar:

  1. Velkomen som blogger, Liv. Dette blir spennende. Del drømmer. Jeg har ikke angret. Er frimodig og legger ved en lenke til en jeg skrev om drømmer for et drøyt år siden. Ha en velsignet jul og et godt 2012.
    http://janrisan.blogspot.com/2010/11/la-meg-drmme.html

    SvarSlett