mandag 5. april 2021

Just another manic Monday

(The Bangles, en gang i forrige årtusen...)

Ikke sol hver dag, nei

Det nærmer seg slutten på påskeferien. Påskeeggene er tømt, de gule tulipanene forlengst avblomstret, pus har lekt med all påskepynt opptil flere ganger, og jeg har hulket til avslutningen av påskekrimmen på Nrk, Nedgravde hemmeligheter. Jeg har drukket unevnelige mengder kaffe, spilt brettspill med unger, tatt fram strikketøyet for et par omganger, gått turer, spist svartbrente pølser og småsvidde marshmallows, jeg har fregner på nesen og lest tre bøker. Jeg har skrevet i hytteboka, møtt familie, møtt ungenes kjærester, tatt koronatest, snakket med mennesker, snappet tåpelige og klissete nasjonalromantiske solnedganger, sett tåpelige filmer med mannemann-helter og hylende permanentkvinner, hørt de fantastiske tekstene til Kaizers Orchestra om og om og om igjen, øvelseskjørt med junior, lagd mengder med middag, tørket kilovis med smuler, drukket enda mer kaffe, lest kloke menneskers utfordrende og givende tanker, handlet enorme mengder påfyll til påskeegg, vasket klær, mast på unger som ikke vil stå opp, mast på unger som ikke vil legge seg, sunget påskesanger jeg kan og påskesanger jeg absolutt ikke er så stødig på sammen med mennesker som synger som engler, jeg har mimret om fortid, vært på de stedene jeg er tryggest på i verden, gått turer på steder jeg ikke har vært på før, og snakket med mennesker jeg beundrer dypt. 


I dag er det mandag. I morgen er det også en mandag, og siden jeg er lærer, er det jammen en mandag på onsdag også, siden tirsdagsmandagen i morgen er planleggingsdag. Jeg er ikke så veldig god på mandager. Men mandager kan være fine. De kan være muligheter. Nye sjanser. Valg. Det kan være da du tar sjansen på å bryte ut, da du tar sjansen på å bli, da du tar sjansen på å stole på noen andre, eller da du tar sjansen på å kun stole på deg selv. Jeg er ikke spesielt god på mandager. Jeg er ikke så flink til å ta alle muligheter heller, jeg lar sjanser fare forbi fordi jeg er redd, fordi jeg er treig i oppfattelsen, fordi jeg tenker jeg ikke kan eller ikke er god nok. 


Påskeferien er nesten over. Der ligger mangfoldige mandager foran meg. Noen gode. Noen gylne. Noen grå. Noen med nederlag. Noen med seire. Denne uka er full av mandager. Jeg er ikke spesielt god på mandager, men jeg vil ta imot mulighetene mandagene gir. 

  Og dersom du trenger det.... for skikkelig kjipe mandager, samme hvilken       dag i uka mandagen havner på, så hjelper det å ta fram sin indre tenåring, gripe hårbørsten og synge med på Manic Monday Teksten sitter garantert bedre enn du tror, og hvis ikke får du ta den mer eller mindre fritt etter hukommelsen... Smilgaranti. 

 

Alle skal få

Så, så fint!

Hestehov!!!!

Sluttet etterhvert å fylle på egg, alt havnet
i en diger skål...

Tur på gamle stier

Drømmen om sommervarme og akseptable
badetemperaturer lever

Marshmallows i store, klissete mengder

Lykkeeksplosjon i Sandvedparken





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar